Szkolnym rzecznikiem praw ucznia jest p. Anna Gałka

Kim jest rzecznik praw ucznia?

  • To nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską.
  • W każdej problematycznej sprawie możesz się do niego zwrócić.
  • Udostępni ci regulaminy szkolne, wyjaśnić ich sens.
  • Wyjaśni, jakie masz prawa ucznia i obywatela, jak rozumieć ich zapis.
  • Jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych.
  • Występuje w interesie indywidualnym jak i grupowym.
  • Można zgłaszać mu sytuacje szkolne i pozaszkolne.
  • Nie zrobi niczego, czego ty nie zaakceptujesz.
  • Zachowuje dyskrecję i takt.

W jakich sytuacjach należy zwrócić się do rzecznika praw ucznia?

  • Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia,
    z prośbą o pomoc w prawach problematycznych, spornych i nietypowych.
  • Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem.
  • Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów może zgłosić się do Rzecznika.
  • Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego ucznia, ale także całego zespołu klasowego.

W Polsce istnieją dokumenty, które są najważniejszymi aktami prawnymi odnoszącymi się do dziecka. Zgodnie z KONSTUTYCJĄ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ i KONWENCJĄ O PRAWACH DZIECKA

Każde dziecko ma prawo do:

  • Znajomości swoich praw;
  • Równego i sprawiedliwego traktowania w procesie nauki i wychowania;
  • Ochrony przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją;
  • Poszanowania godności i nietykalności osobistej;
  • Wyrażania własnych myśli i poglądów w sposób nieurażający godności i poglądów innych osób;
  • Prawo do opieki, bezpieczeństwa, do ochrony zdrowia;
  • Ochrony przed bezpodstawna ingerencją w życie osobiste i rodzinne;

W każdej szkole prawa i obowiązki ucznia zapisane są w STATUCIE SZKOŁY, tam omówione są sposoby realizacji treści programowych, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, a także sposoby przeprowadzaniem sprawdzianów i egzaminów. Statut Szkoły jest najważniejszym dokumentem dla uczniów, nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły, dlatego każdy uczeń powinien wiedzieć, że tam należy szukać odpowiedzi na pytania!!!

Uczeń Zespołu Szkół Integracyjnych ma prawo do:

  • Nauki;
  • Uczestniczenia w życiu kulturalnym, imprezach i uroczystościach organizowanych przez szkołę;
  • Poszanowania wyznania, narodowości i odrębności kulturowej;
  • Zdobywania wiedzy i umiejętności społecznych;
  • Dostępu do informacji z różnych źródeł wiedzy, korzystania z biblioteki, czytelni i sali komputerowej pod okiem nauczyciela;
  • Skorzystania w trudnej sytuacji życiowej z pomocy materialnej szkoły, jeśli istnieją środki na ten cel;
  • Zapewnienia opieki i bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole;
  • Wypoczynku w czasie przerw śródlekcyjnych, ferii i wakacji;
  • Uczeń chory i niepełnosprawny ma zapewnione warunki do bezpiecznego pobytu w szkole i umożliwione pełne korzystanie z lekcji oraz innych zajęć oferowanych przez szkołę.

Opracowano na podstawie:

Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej art. 72

Konwencji o Prawach Dziecka zmiany: 02. 09. 1999

Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka z dn. 06. 01. 2000r

PRAWA UCZNIA

Prawa i obowiązki ucznia Szkoły Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Lubinie zapisane są w Statucie Szkoły w rozdziale XIV

  • Poszanowania godności osobistej i nietykalności,

  • Podmiotowego i życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,

  • Zdobywania wiedzy oraz harmonijnego rozwoju własnej osobowości,

  • Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,

  • Znajomości celu lekcji oraz jawnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji,

  • Uznania i zachowania tożsamości narodowej, etnicznej i językowej,

  • Swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,

  • Sprawiedliwej, rzetelnej oceny swego zachowania i postępów w nauce,

  • Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową,

  • Pomocy w przypadku trudności w nauce i w czasie rozwiązywania problemów emocjonalnych,

  • Uzyskiwania informacji na temat zakresu wymagań i postępów w nauce,

  • Bezpiecznych warunków pobytu w szkole, ochrony przed przemocą fizyczna i psychiczną,

  • Reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach.

OBOWIĄZKI UCZNIA

  • Godnie reprezentował szkołę,

  • Jak najlepiej wykorzystywał czas i warunki do nauki,

  • Przestrzegał zasad współżycia społecznego,

  • Przestrzegał zasad współżycia społecznego,

  • Dbał o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły i wokół niej,

  • Dbał o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły i wokół niej,

  • Szanował mienie szkolne i ponosił odpowiedzialność za dokonane zniszczenia,

  • Dbał o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,

  • Systematycznie i aktywnie uczestniczył w zajęciach lekcyjnych,

  • Podporządkowywał się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego.