Szkolnym rzecznikiem praw ucznia jest p. Agnieszka Krupińska
Kim jest rzecznik praw ucznia?
- To nauczyciel obdarzony zaufaniem i wybrany przez społeczność uczniowską.
- W każdej problematycznej sprawie możesz się do niego zwrócić.
- Udostępni ci regulaminy szkolne, wyjaśnić ich sens.
- Wyjaśni, jakie masz prawa ucznia i obywatela, jak rozumieć ich zapis.
- Jest mediatorem w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych.
- Występuje w interesie indywidualnym jak i grupowym.
- Można zgłaszać mu sytuacje szkolne i pozaszkolne.
- Nie zrobi niczego, czego ty nie zaakceptujesz.
- Zachowuje dyskrecję i takt.
W jakich sytuacjach należy zwrócić się do rzecznika praw ucznia?
- Uczeń może zwrócić się do niego w celu uzyskania porady bądź wyjaśnienia,
z prośbą o pomoc w prawach problematycznych, spornych i nietypowych. - Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem.
- Jeśli w szkole zostało naruszone prawo ucznia, jeśli uczeń otrzymał np. karę niewspółmierną do zachowania, jeśli jest traktowany gorzej niż inni, niesprawiedliwie lub w sposób poniżający czy lekceważący, jeśli czuje się zagrożony ze strony swoich kolegów może zgłosić się do Rzecznika.
- Rzecznik może interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego ucznia, ale także całego zespołu klasowego.
W Polsce istnieją dokumenty, które są najważniejszymi aktami prawnymi odnoszącymi się do dziecka. Zgodnie z KONSTUTYCJĄ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ i KONWENCJĄ O PRAWACH DZIECKA
Każde dziecko ma prawo do:
- Znajomości swoich praw;
- Równego i sprawiedliwego traktowania w procesie nauki i wychowania;
- Ochrony przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją;
- Poszanowania godności i nietykalności osobistej;
- Wyrażania własnych myśli i poglądów w sposób nieurażający godności i poglądów innych osób;
- Prawo do opieki, bezpieczeństwa, do ochrony zdrowia;
- Ochrony przed bezpodstawna ingerencją w życie osobiste i rodzinne;
W każdej szkole prawa i obowiązki ucznia zapisane są w STATUCIE SZKOŁY, tam omówione są sposoby realizacji treści programowych, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, a także sposoby przeprowadzaniem sprawdzianów i egzaminów. Statut Szkoły jest najważniejszym dokumentem dla uczniów, nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły, dlatego każdy uczeń powinien wiedzieć, że tam należy szukać odpowiedzi na pytania!!!
Uczeń Szkoły Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. M. Skłodowskiej-Curie ma prawo do:
- Nauki;
- Uczestniczenia w życiu kulturalnym, imprezach i uroczystościach organizowanych przez szkołę;
- Poszanowania wyznania, narodowości i odrębności kulturowej;
- Zdobywania wiedzy i umiejętności społecznych;
- Dostępu do informacji z różnych źródeł wiedzy, korzystania z biblioteki, czytelni i sali komputerowej pod okiem nauczyciela;
- Skorzystania w trudnej sytuacji życiowej z pomocy materialnej szkoły, jeśli istnieją środki na ten cel;
- Zapewnienia opieki i bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole;
- Wypoczynku w czasie przerw śródlekcyjnych, ferii i wakacji;
- Uczeń chory i niepełnosprawny ma zapewnione warunki do bezpiecznego pobytu w szkole i umożliwione pełne korzystanie z lekcji oraz innych zajęć oferowanych przez szkołę.
Opracowano na podstawie:
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej art. 72
Konwencji o Prawach Dziecka zmiany: 02. 09. 1999
Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka z dn. 06. 01. 2000r
PRAWA UCZNIA
Prawa i obowiązki ucznia Szkoły Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Lubinie zapisane są w Statucie Szkoły w rozdziale XIV
Poszanowania godności osobistej i nietykalności,
Podmiotowego i życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
Zdobywania wiedzy oraz harmonijnego rozwoju własnej osobowości,
Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
Znajomości celu lekcji oraz jawnego i zrozumiałego przekazu treści lekcji,
Uznania i zachowania tożsamości narodowej, etnicznej i językowej,
Swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich,
Sprawiedliwej, rzetelnej oceny swego zachowania i postępów w nauce,
Wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową,
Pomocy w przypadku trudności w nauce i w czasie rozwiązywania problemów emocjonalnych,
Uzyskiwania informacji na temat zakresu wymagań i postępów w nauce,
Bezpiecznych warunków pobytu w szkole, ochrony przed przemocą fizyczna i psychiczną,
Reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach.
OBOWIĄZKI UCZNIA
Godnie reprezentował szkołę,
Jak najlepiej wykorzystywał czas i warunki do nauki,
Przestrzegał zasad współżycia społecznego,
Przestrzegał zasad współżycia społecznego,
Dbał o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły i wokół niej,
Dbał o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły i wokół niej,
Szanował mienie szkolne i ponosił odpowiedzialność za dokonane zniszczenia,
Dbał o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów,
Systematycznie i aktywnie uczestniczył w zajęciach lekcyjnych,
Podporządkowywał się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego.